Hej! Tak są na to rozwiązania. Proces może okazać się kosztowny i wcale nie łatwy, ale nie jest tak, że się nie da.
Rękojmia Ci przysługuje.
Co to oznacza w praktyce? Możesz domagać się rekompensaty (np. naprawy lub zwrotu części pieniędzy) za problemy, o których nie wiedziałaś, kiedy kupowałaś mieszkanie.
O co chodzi z tymi wadami?
Mogą być dwa rodzaje wad:
Wady fizyczne: To problemy związane z budynkiem i mieszkaniem – np. wilgoć, pęknięcia ścian, nieszczelny dach, uszkodzone instalacje (woda, ogrzewanie).
Wady prawne: To problemy związane z dokumentami nieruchomości – np. niejasności w prawie własności, które mogą utrudnić późniejszą sprzedaż mieszkania.
Ale ważne! Aby móc się odwołać do rękojmi, musi być spełniony jeden warunek: wada musiała istnieć już wtedy, kiedy kupowałaś mieszkanie. Nie możesz domagać się naprawy czegoś, co zepsuło się dopiero po tym, jak stałaś się właścicielem. Oczywiściez Twojego opisu wynika, że zauważyłaś wady po kupie, ale raczej na pewno były one już w momencie kupowania mieszkania.
Przykłady wad fizycznych, które mogą uprawniać do rękojmi:
Wilgotne ściany (nawet jeśli ktoś próbował je zamalować)
Pęknięcia w budynku
Mieszkanie mniejsze niż było podane w umowie
Nieszczelna instalacja wodna lub dachu
Brakujące elementy, które miały być w mieszkaniu (np. kocioł grzewczy)
Szkody spowodowane przez owady lub gryzonie
Co polecam zrobić?
Zauważ wadę: jeśli coś zauważysz, co wydaje Ci się problemem, musisz poinformować sprzedającego na piśmie (najlepiej listem poleconym z potwierdzeniem odbioru),
Opisz dokładnie: w liście musisz jasno opisać, co jest nie tak i czego oczekujesz od sprzedawcy – np. naprawy wady lub obniżenia ceny mieszkania.