Legalizacja wodomierza i wysokie rachunki za wodę

Za okres pięciu miesięcy przyszedł mi rachunek za wodę - 800 zł. Nigdy nie miałam tak wysokich rachunków, pomyślałam, że mam jakiś wyciek i postanowiłam zadzwonić za miesiąc i sprawdzić zużycie - nadal wysokie. Zadzwoniłam więc, żeby przyjechali sprawdzić wodomierz główny - przyjechali, stwierdzili, że chyba działa poprawnie. Znajomy zerknął na wodomierz - rok legalizacji 2018. Kto odpowiada za kontrolę terminu legalizacji wodomierza głównego? Dostawca wody czy odbiorca?
 
Wodomierz główny (tzw. wodomierz dostawcy) jest własnością przedsiębiorstwa wodociągowego, a nie odbiorcy. To oznacza, że obowiązek jego legalizacji, kontroli terminów ważności i ewentualnej wymiany spoczywa wyłącznie na dostawcy wody..
Jeśli wodomierz główny ma legalizację z 2018 r., to legalizacja wygasła w 2023 r. – czyli urządzenie nie jest już przyrządem pomiarowym w rozumieniu prawa. W takiej sytuacji:
1. Dostawca nie ma prawa obciążać Cię fakturami na podstawie nielagalizowanego wodomierza.
2. Ciężar udowodnienia prawidłowych pomiarów spoczywa na przedsiębiorstwie wodociągowym.
3. Masz prawo wnieść reklamację i żądać naliczenia opłat według średniego zużycia lub zgodnie z zasadami rozliczania w przypadku niesprawnego licznika.

Brak legalizacji = brak wiarygodności wskazań. A odpowiedzialność za to ponosi wyłącznie dostawca, nie odbiorca.
 
Powrót
Góra